HUDKLINIKKEN KALUNDBORG

Fnat

Hvad er fnat?
Fnat er små mider på 0.2 til 0.4 mm, som graver sig ned i det øverste hudlag og lægger æg.

Hvordan får man fnat?
Fnat smitter gennem kropslig kontakt med en smittet person, enten ved længere tids direkte berøring eller ved at dele seng eller tøj.

Hvad er symptomerne på fnat?
Kløe er det mest karakteristiske symptom. Efter smitte med fnat varer det 3-4 uger, før kløen begynder. Har man tidligere haft fnat, begynder kløen dog efter få dages forløb. Hudkløen skyldes formentlig en overfølsomhed overfor miderne, larverne og deres ekskrementer.

Hvordan udryddes fnat?
Selv om udbruddet kun mærkes på begrænsede dele af huden, vil andre områder også være smittet. Derfor skal hele hudoverfladen behandles. Hos voksne og større børn kan man dog undlade behandling af ansigt og hovedbund, da det i reglen kun er småbørn, der rammes der.

Da lidelsen er smitsom og uden symptomer i det tidlige forløb, bør alle andre i husstanden behandles samtidigt. Skole eller institution skal også informeres, så de kan henvise andre med symptomer til læge.

Gode råd
Efter behandlingen skal tøj, der har været brugt i ugen op til behandlingen, vaskes eller renses. Vask af tøj ved temperaturer over 60 grader dræber alle mider. Beklædningsgenstande, der ikke tåler vask, lægges i dybfryseren i et døgn- eller isoleres i en lukket plastpose i 72 timer.Dette dræber også miderne.

Ventetid

Telefon: