HUDKLINIKKEN KALUNDBORG

Akne

Forord
De kommer lige så sikkert som ubelejligt – bumserne. Der er ingen grund til at gå og døje med bumser i årevis. Der findes gode behandlingsmuligheder. Ganske vist er midlet, der får alle bumser til at forsvinde på en nat, endnu ikke opfundet, men der findes midler, der på lidt længere sigt kan behandle langt de fleste bumseproblemer.
Formålet med denne information er at hjælpe dig med at gøre noget ved problemet.

Indledning
De første røde knopper bryder frem på din glatte hud, netop som du står på spring til nogle spændende teenageår. Hos pigerne allerede fra 10-12-årsalderen, hos drengene lidt senere. Til gengæld er drengene lidt oftere plaget af bumser, end pigerne er.

Hvem får bumser?
Stort set ingen går fri. Næsten alle teenagere blomstrer mere eller mindre voldsomt. Ubehandlet varer bumseplagen gennemsnitligt 5-10 år og klinger af i 18-25-årsalderen. En lille gruppe døjer imidlertid med bumseproblemer gennem en stor del af deres voksne tilværelse. I 40-årsalderen har 1 % af mændene og 5 % af kvinderne stadig hudproblemer på grund af bumser.

Det er vigtigt at huske, at bumser ikke er et resultat af dårlig hygiejne eller usund livsstil, men derimod en hudsygdom, som de fleste teenagere oplever, og som typisk forsvinder af sig selv, men ofte først efter 5-10 år.

Hvorfor får man bumser?
Det her er ikke en lærebog om hudsygdomme. Sådan én ville være både lang og kedelig. Men denne information kan hjælpe dig med at forstå, hvorfor du får bumser.

Du har hår over det meste af kroppen. Hvert eneste hår har sin rod (ligesom et træ) i en såkaldt hårsæk. I bunden af hver hårsæk dannes der hele tiden talg, som er et slags fedtstof.
Denne talg løber fra bunden af hårsækken op til huden, hvor den er med til at gøre din hud stærk og smidig. Alt dette
 er helt normalt. Nu kommer problemet, der fører til bumser.

Når du nærmer dig puberteten, danner du ekstra hormoner – det hører med til puberteten. De ekstra hormoner gør, at der dannes ekstra meget talg nede i hårsækken. Samtidig tilstoppes hårsækken, så talget ikke kan løbe frit op til huden og derfor må blive nede i hårsækken. Det betyder, at hårsækken vokser og vokser på grund af talget. Du har nu fået en hudorm, og jo mere talg, desto større hudorme. Dette er første trin på vej mod bumsen.

Bakterier er det næste trin. Bakterier er nemlig årsagen til, at dine hudorme udvikler sig til bumser. Du har bakterier overalt på kroppen – det er helt normalt – og af ukendte grunde trænger nogle bakterier ned i hårsækken. Bakterierne medfører irritation af hårsækken og huden omkring den, og derved bliver hudormen til en bums, rød og hævet og fyldt med gult pus, der er tæt på at bryde gennem toppen. Bumser smitter ikke, for de bakterier, der er i bumser, findes hos alle mennesker.

Årsager til bumser:
- Øget mængde hormoner giver øget mængde talg
- Hårsækken tilstoppes, så talgen ikke kan komme ud
- Bakterier irriterer hårsækken og huden omkring den

Hvorfor lige mig?
Men hvorfor er det så lige netop dig, der bliver særligt hårdt angrebet? Helt ærligt, så har man ikke hele forklaringen. Man ved, at nogle mennesker er mere følsomme over for hormonpåvirkning end andre. Det vil sige, at de danner mere talg end andre, når hormonproduktionen stiger under puberteten. Denne følsomhed er delvist arvelig. Det betyder, at hvis dine forældre eller søskende har været svært angrebet af bumser, vil du nok også blive plaget. Desuden ved man, at arbejde med olie, klor og tjære samt brug af kosmetik kan forværre problemet.

Hvad betyder kosten?
Mange fraråder fed og røget mad, stærke krydderier og chokolade. Der findes dog ikke undersøgelser, som kan dokumentere dette. Som tidligere nævnt får man ikke bumser af at spise usundt – bumser er en hudsygdom. Der er imidlertid mange andre gode grunde til ikke kun at leve af chokolade, cola og pommes frites.

Vigtigt at vide om bumser:
- Smitter ikke
- Delvist arveligt
- Forværres af olie, klor og tjære samt kosmetik
- Forværres ikke af fed mad

Hvor alvorligt er det?
Bumser er ikke bare bumser. Nogle har kun enkelte hudorme på hagen, andre har en mængde røde bumser i ansigtet og på ryggen. Ganske få har smertefulde, byldelignende tilstande i huden.

Yderst sjældent kan hudsygdommen udvikle sig sådan, at man bliver rigtigt syg, med smertende sår i huden, feber og en betændelse, der spreder sig.

Hos cirka 85 % af dem, der er bumseplagede, er det nødvendigt at bruge et eller andet bumsemiddel. Næsten hver anden føler sig så plaget, at de opsøger deres egen læge.

Selvom bumser så langt fra er en livstruende sygdom, opleves de af mange som et stort problem. Selvtillid, glæde, forelskelse og andre dejlige følelser kan blive ødelagt af blomstrende bumser.

Du behøver ikke bare at lære at leve med bumser. Føler du, at bumseproblemet fylder for meget i din tilværelse, bør du først forsøge at behandle det selv, og hvis dette ikke virker, kan du roligt søge læge. Det er ikke pjattet at gå til lægen med bumser, og der findes effektive behandlinger.

Behandling hjemme
Mange med bumser kan selv behandle dem med forskellige sæber og midler, som kan købes i håndkøb.

Hvad kan jeg selv gøre?
Der findes flere måder at angribe problemet på. Da alle bumser starter med en hudorm, altså en tilstoppet hårsæk fyldt med talg, kan man prøve at åbne hårsækken, så talget kan løbe ud.

Når du trykker bumser ud, åbner du netop hårsækken, så talget kommer ud – men samtidig ødelægger du hårsækken, så det næste talg, der dannes, ikke kan komme ud. Jo mere du maser, desto større risiko har du derfor for at få endnu større bumser, eller hvad der er værre – ar i huden. En af de vigtigste ting, du selv kan gøre, er derfor at holde op med at trykke bumser ud.

Sollys ser ud til at være godt for de fleste med bumser – det har du sikkert lagt mærke til. Det kan derfor anbefales, at du dyrker solen med måde.

Der findes en mængde produkter mod bumser, som kan købes i Matas eller på apoteket uden recept. Hovedparten af dem har meget begrænset eller slet ingen virkning. En del af midlerne virker blot rensende på huden. De såkaldte desinficerende sæber er næppe mere effektive end almindelig sæbe – til gengæld er de noget dyrere.

Du skal være opmærksom på, at du skal anvende de fleste lokalbehandlingsmidler i et par måneder, før du kan vurdere, hvor godt de virker.
Det gælder om at være tålmodig – en regel, der gælder for alle midler mod bumser.

Skal jeg gå til lægen?
Der er ingen faste regler for, hvornår du skal gå til lægen. Det afhænger helt af, hvor meget dit bumseproblem fylder i din tilværelse. Hvis bumserne påvirker din hverdag meget, og de ovenstående råd ikke hjælper, kan du kontakte din egen læge.

Nogle synes, at det er pjattet at søge læge, eller de er bange for at blive anset for at være hypokondere. Men der er tale om en hudsygdom, som kan behandles. Så hvorfor ikke søge hjælp?

I sjældne tilfælde kan bumser udvikle sig med smertende sår i huden, feber og betændelse, der spreder sig. Det sker, fordi din krop bliver overfølsom over for dine egne bumser. Sker dette, bør du straks søge læge.

Det kan du selv gøre:
- hold op med at ”trykke bumser ud”
- vask med almindelig, neutral sæbe
- dyrk solen med måde
- søg læge, hvis bumserne generer dig meget, og de andre råd ikke hjælper

Lægens behandling
Som tidligere nævnt vil bumser i de fleste tilfælde kunne behandles tilfredsstillende af dig selv eller din egen læge. Af og til vil der dog være behov for at blive henvist til en hudlæge.

Lægen kan ordinere flere forskellige midler. Lægens valg vil afhænge af, hvilken type af bumser du har, og hvor svært angrebet du er. Tålmodighed er vigtig, når bumser skal behandles. Du bør afprøve hvert middel i nogle måneder, før du vurderer, hvor godt det virker.

Hvad kan lægen gøre?
Lægen kan vælge at bruge midler, du skal anvende på huden, der hvor bumserne er (lokalbehandling), eller lægen kan vælge at give dig tabletter (tabletbehandling).

Lokalbehandling
Følgende midler er alle receptpligtige til lokalbehandling: Adapalen, azelainsyre og clindamycin.

Midlerne har få bivirkninger – hyppigt ses rødme og irritation af huden. Midlerne er effektive hos mange, men det kræver, at du bruger dem i længere tid (2-4 måneder). Hvis du får bivirkninger, kan du prøve at bruge midlerne mindre hyppigt eller eventuelt holde helt op, så forsvinder bivirkningerne igen.

Tabletbehandling
Typisk vil lægen, hvis lokalbehandlingen ikke hjælper, vælge at give dig tabletter med antibiotika. Antibiotika er stoffer, der dræber bakterierne i hårsækken og derved hindrer irritationer i huden. Behandlingen vil ofte strække sig over flere måneder.
Denne behandling er normalt effektiv, men ikke uden bivirkninger – især kvalme, opkastninger og hyppig og tynd afføring.
Der er imidlertid også andre problemer ved at tage antibiotika i flere måneder – nemlig udvikling af bakterier, som er modstandsdygtige over for det antibiotikum, man tager. Det vil derfor kun være sjældent, at man skal tage antibiotika mod bumser i mere end 6 måneder.

Til piger med bumser, der samtidig har behov for beskyttelse mod graviditet, findes der bestemte typer p-piller. Disse beskytter mod graviditet og kan samtidigt have gunstig virkning mod bumser, når man har taget dem i 4-6 måneder. Tal eventuelt med din egen læge om p- pille behandling og bivirkninger.

Henvisning til hudlæge
Som sidste mulighed kan din læge henvise dig til en hudlæge, som kan give dig en kur med isotretinoin-kapsler. Det kan din egen læge ikke. Isotretinoin gives som en kur over 4-6 måneder.
Almindeligvis vil isotretinoin kun blive givet i svære tilfælde, eller hvis de øvrige midler ikke har virket. Grunden til, at ikke alle med bumser får isotretinoin, er bivirkningerne. Næsten alle får bivirkninger i form af tørre slimhinder i øjne, næse og mund. Mere sjældne er ledsmerter og udslæt. Det er desuden nødvendigt, at du går til regelmæssig kontrol hos hudlægen, blandt andet for at få taget blodprøver.
Et andet problem med isotretinoin er en skadelig påvirkning af fostre hos gravide. Derfor skal alle piger, der anvender isotretinoin, være sikret mod graviditet (f.eks. ved at tage p-piller), og pigerne skal være sikre på, at de ikke er gravide, inden de starter med isotretinoin.
Når alt dette er sagt, skal det samtidig gøres klart, at isotretinoin er det mest effektive middel, der findes, og at man altid kan ophøre med behandlingen, hvis der opstår bivirkninger. Bivirkningerne forsvinder nogle dage efter, at kuren er afsluttet.

Lægen kan vælge:
- Lokalbehandling (effektiv med få bivirkninger)
- Tabletbehandling (mere effektiv med nogle bivirkninger)
- Isotretinoin (meget effektiv med flere bivirkninger)

Som du kan se, er der en sammenhæng mellem, hvor effektive midlerne er, og hvor mange bivirkninger de har. Jo mere effektivt midlet er – desto flere bivirkninger.

Midler, som en læge har givet dig, er kun til eget brug. Det kan være direkte farligt at låne receptmedicin af hinanden.

Ventetid

Der er i øjeblikket op til 20 ugers ventetid